Čeští vývojáři z Amanita design pustili do světa výbornou adventuru jménem MACHINARIUM, která má rozhodně ambice stát se mojí adventurou roku 2009. Není to jenom v originální bombasticky kreslené grafice, ale především v systému hry plném parádních puzzlů, logických hádanek a prostě skvělé hratelnosti. Asi není náhoda, že dostala ocenění v hodnotě 2500$ v soutěži indie her za nejlepší vizuální zpracování. Svět Machinaria je už podle názvu svět plný plechových robotů, strojů, mašin, mašinek, páček, ozubených kol a oleje. A něco navíc!
Tolik neotřelých nápadů už jsem dlouho nikde neviděl. Příběh malého úklidového robůtka napříč mechanickým městem – Machinariem, aby zachránil svoji robotici, unesenou zlými roboty není z nejoriginálnějších, ale z nápadů, co na vás tvůrci vychrlí, vám ze všech těch miniher a hlavolamů upadne hlava.
Třeba už jenom to, že tahle puzzle adventura NEPOTŘEBUJE žádný překlad nebo dabing! Hrát ji může prostě každý. Veškeré rozhovory nebo vysvětlení děje totiž probíhá pomocí bublin nad postavičkama a v nich běží animované sekvence. Vůbec animace dodává všem herním obrazovkám kouzlo života. Většina věcí se pěkně hýbe, ptáčci poletují, vítr fouká. Vizuální zpracování je prostě na jedničku. O hudbu se postaral Floex, známý (byl v televizi!) brněnský hudebník (aspoň myslím, že je z Brna).
Za geniální nápad považuji nápovědu, která má dvě formy. První je v podobě žárovky, na kterou kliknete a zobrazí se vám skica s náznakem, jaký je v místnosti cíl vašeho snažení. Nepomůže, ale někdy si uvědomíte jak na to. Druhá volba je v podobě zamčené knížky s displayem. Rozkliknete ji a abyste se dostali tentokrát k úplnému (opět nakreslenému – jak jinak) návodu, musíte si zahrát minihru. Ta je lehká, ale přeci jenom vám zabere nějaký čas, takže se do nápovědy nebude koukat jako na běžícím pásu.
Obtížnost je vyvážená a nebýt jednoho hlavolamu, dohrál bych to bez ní. Hra vám vydrží několik hutných hodin a řeknu vám, že jednou už jsem nevěděl kudykam a když jsem to po dvou hodinách klikání chození vyřešil… ten pocit by mi neukrojil ani nůž od Horsta Fuchse. (pro ty co znají nebo se tam někdy dostanou – vyřešil jsem problém, jak získat chybějící kousek puzzle do lampy). Jeden puzzle, spíš IQ test mě nadchl, protože ke zdárnému postupu ve hře ho musíte udělat ŠPATNĚ. Řeknu vám, že tam sem teda na chvilku vytuhnul a divil se, jaktože se nic neděje, když to přece dělám dobře.
Co mi ale dost vadilo, je třeba nemožnost odkliknout animačku při rozhovoru a podobně. Také váš robůtek po dvojkliku nezrychlí, jak bývá v některých adventurách zvykem. A co mě teda opravdu štvalo je to, že stisknutí pravého tlačítka myši vyvolá menu Adobe Flash (celá hra je totálně a jenom ve flashi. Díky tomu si ani nemusíte stahovat demo, ale můžete si ho rovnou zahrát na oficiálních stránkách přímo v prohlížeči), raději bych si přál, kdyby mi z ruky zmizel předmět k použití rovnou do inventáře, protože když hrajete v okně, po najetí myši do horního pruhu obrazovky se inventář úplně vždycky nezobrazí.
Machinarium má pro mě ještě jeden unikát – KOUPIL jsem si ho a za zhruba 300,- (17USD + DPH) to stálo.
Trailer pouštět nebudu, ukazuje to postup ve hře i v demu… ZAHRAJTE SI DEMO ZDE, ať víte, co je za pecku.
3:56 - 24. Říj , 2009
Grafika opravdu nemá chybu ale hra dle mého jen pro hardcore hráče, sám jsem neudělal ani začátek dema a že jsem nějakej pilot. 🙂
14:33 - 24. Říj , 2009
áálee! HC hráči? ts tsss tss… LAMArtin, takhle by ses mel podepisovat 🙂
23:56 - 24. Říj , 2009
ja adventury naprosto nenavidim a to sem jich zkousel celkem dost…. a demo sem dohral asi za 20 minut 🙂
21:01 - 26. Říj , 2009
Už z obrázkov mi to niečo pripomínalo… Po rozkliknutí stránky sa mi to potvrdilo- Samorost. Ten som prešiel prvú aj druhú verziu. Jednoznačne bomba.
11:17 - 27. Říj , 2009
MatejJ: ten tym / typek, kterej ma tohle na svedomi je ten samej, kterej delal Samorosta. Jako že mě adventury FAKT nebavi, tohle je pecka. Pripomina mi to, nevim proc, Goblins, ktery miluju.
9:53 - 9. Lis , 2009
No hra je to perfektna ale kratka sa mi zdala. Ani tazka sa mi nezdala, vsetko bolo intuitivne a co nebolo tak tam pomohol strielajuci kluc v napovede. Velmi sa mi pacili logicke minihry ktore musel clovek vyriesit aby sa dostal dalej. Fakt vydarena hra. Hodnotil by som ju 9/10.